Kraftsystemet må være i balanse til enhver tid, men utsettes kontinuerlig for påvirkninger som kan forstyrre balansen. Dette håndteres ved å benytte ulike reserveprodukter. I Norge brukes fire forskjellige typer reserver: primær-, sekundær- og tertiærreserver og raske effektreserver. Disse har alle ulikt formål, responstid og egenskaper, men med den felles hensikten om å alltid holde kraftsystemet i balanse.
De nordiske TSOene jobber videre med å undersøke ulike tiltak som kan gjøres for å redusere forsinkelsen av idriftsettelsen av nytt aktiveringsmarked for tertiærreserver.
Etter at det nordiske kapasitetsmarkedet for sekundærreserver (aFRR CM) ble lansert i desember 2022, har Nordic Balancing Model-programmet (NBM) revidert planene for implementeringen av de nasjonal...
Statnett har svart på EU-kommisjonens spørsmål om endringer i regelverket for det europeiske kraftmarkedet. Betydningen av prising som reflekterer tilgang og etterspørsel, lokale prissignaler og...
De nordiske TSOene analyserer nå effekten den nye tidsplanen for innføring av flytbasert markedskobling i Norden vil ha på milepælene i Nordic Balancing Model-programmet (NBM).
Olje og energidepartementet har nå stadfestet NVEs vedtak om at Statnetts 132 kV-nett i Møre og Romsdal, Trøndelag og Innlandet blir regionalt distribusjonsnett. Dermed kan Mørenett overta nettanle...
Implementeringen av flytbasert markedskobling i Norden blir utsatt, slik at denne metoden for å beregne kapasitet i nettet blir satt i drift tidligst første kvartal 2024. Resultater fra simuleringe...
De nordiske systemoperatørene er klare for oppstart av felles nordisk kapasitetsmarked for sekundærreserver (aFRR). Fra oppstart vil Sverige, Danmark og Norge delta i det felles markedet, mens...
Statnett ønsker å informere bransjen om at det vil være mulig fra 7. desember i år (med første driftsdøgn 8. desember) å sende inn bud i sekundærreserve kapasitetsmarkedet (aFRR CM) fra budområdene...
Reaparasjonsarbeidene på NorNed-kabelen er gjennomført. Den 580 kilometer lange likestrømsforbindelsen mellom Norge og Nederland blir nå klargjort for å bli satt i drift igjen den 17. oktober.