Begrepsforklaringer
-
Anleggsbidrag
Nettselskapene skal fastsette anleggsbidrag for å dekke kostnadene ved nye nettinvesteringer og nettforsterkninger når kunder, i) blir tilknyttet, ii) får økt kapasitet, eller iii) får bedre kvalitet. Nettselskapene skal fastsette og kreve inn anleggsbidrag for å dekke hele eller deler av kostnadene ved nye nettilknytninger eller ved forsterkning av nettet til eksisterende kunder. I tillegg skal nettselskapet fastsette anleggsbidrag når kunden ber om økt kvalitet.
-
Bestilling
Når et prosjekt har fått beskjed om at det er driftsmessig forsvarlig i dagens og/eller planlagt nett, og tilfredsstiller kravene til modenhet kan kapasiteten bestilles. Saker som er eldre enn sommeren 2022 trengte ikke å bestille for å få reservert kapasitet. Dermed er ikke bestillingsdatofeltet utfylt. I saker som er av nyere tid enn sommeren 2022 skal denne datoen være utfylt.
-
Driftsmessig forsvarlig-kø
Saker som tilfredsstiller krav til modenhet (nivå 1 i Statnetts evalueringsskjema) for å få utført en driftsmessig forsvarlig vurdering og som venter på at Statnett skal gjennomføre denne analysen/vurderingen.
-
Driftsmessig forsvarlig-vurdering
En teknisk analyse som gjennomføres for å finne om det er plass i nettet til et prosjekt. Vurderingen skal vise om denne behovet er forsvarlig å tilknytte, målt med strøm, spenning og leveringspålitelighet og at eksisterende kunder fortsatt har en akseptabel leveringspålitelighet.
-
Forespørsel
En formell henvendelse fra kunden om et prosjekt/en plan vil være driftsmessig forsvarlig å knytte til i kraftnettet. For å kunne avklare dette må planen som et minimum inneholde effektbehov, lokasjon og ønsket tid for tilknytning (nivå 1 i Statnetts evalueringsskjema).
-
Informasjonskrav
Nettselskapet trenger informasjon om kundens prosjekt for å gjøre vurdering av om tilknytningen er driftsmessig forsvarlig. Dersom nettselskapet skal utrede tiltak eller reservere kapasitet, trengs det mer detaljert informasjon om prosjektet. Dette betegner vi som informasjonskrav.
-
Kapasitetskø
Dersom det ikke er kapasitet i eksisterende eller planlagt nett, må kundene som har bestilt kapasitet og er tilstrekkelig modne for reservasjon (nivå 3) stå i kø for kapasitet som blir tilgjengelig fram i tid. Dette refereres til som "kapasitetskøen". Dersom det er aktuelt med investeringer i ulike nettanlegg for å imøtekomme bestillingen fra en kunde, kan det være ulike kapasitetskøer knyttet til hvert enkelt tiltak. En kunde står i kapasitetskø når nettselskapene vurderer eller utreder aktuelle tiltak, men enda ikke har besluttet hvilke(t) tiltak som er mest rasjonelt for å tilknytte kunden.
-
Modenhet
Begrepet modenhet er knyttet til nettselskapets vurdering av hvor sannsynlig det er at nettkundens prosjekt vil bli realisert – kundens gjennomføringsevne. En slik vurdering, referert til som en modenhetsvurdering, gjør Statnett i henhold til standardiserte og objektive kriterier, såkalte modenhetskriterier som du finner i vårt evalueringsskjema. Disse beskriver hvilke forhold som skal vurderes (for eksempel om offentlige planer og tillatelser er på plass eller i prosess). Hvert kriterium er utformet slik at det er enten oppfylt eller ikke oppfylt.
-
Planlagt nett
Nettprosjekter som i Statnett har passert BP0 (Beslutningsport 0). Det vil si at type nettløsning er besluttet.
-
Reservasjon
Når det blir klart hvordan kundens nettilknytning kan etableres og nødvendige nettprosjekter har startet opp (koordinert prosjektutvikling), kan kunden få tilbud om reservasjon av kapasitet. Reservasjon betyr da at kunden kan være trygg på at når tiltaket (eller tiltakene) er ferdigstilt, kan kundens virksomhet starte som planlagt. En praktisk konsekvens av dette er at det å stå i kapasitetskø sikrer mulighet for reservasjon av den kapasiteten man står i kø for. Dersom det er kapasitet i eksisterende eller planlagt nett, vil kunden få reservert denne kapasiteten hvis kunden (prosjektet) er tilstrekkelig moden.
-
Vanlig forbruk
En type forbruk som skal kunne knyttes til uten at det skal gjøres en driftsmessig forsvarlig vurdering. Alle nettselskaper kan holde av kapasitet til denne type forbruk. OED har varslet i sin Handlingsplan for raskere nettutbygging og bedre utnyttelse av nettet at de vil forskriftsfeste en slik definisjon.
-
Veiledning
En første "uformell" kontakt mellom kunde/nettselskap og Statnett. Denne fasen er ment å "avdekke" ev. luftslott og ikke minst peke på områder hvor det i tid er raskere å få tilknytning.