Tilleggsutredning i 2026
- Statnett skal jobbe så raskt vi kan, men oppdraget innebærer at vi må utarbeide en tilleggsutredning som er i tråd med NVEs veileder, og det vil kreve tid, sier Kenneth Teigenes, prosjektdirektør i Statnett.
Prosessen videre og underlaget som skal utarbeides, skal være på tilsvarende nivå for kommunene som vil bli berørt av en eventuell ny trasé, som for de som ble berørt av de nordlige alternativene. Statnett tar derfor sikte på å kunne sende tilleggsutredningen til NVE i andre kvartal 2026. NVE er informert om den nye fremdriftsplanen.
Ny trasé gjennom Samnanger, Askøy og Bergen
Tilleggsutredningene som NVE ber om vil bety at det utredes for nye kraftforbindelser som kommer i tillegg til eksisterende ledninger, i kommunene Samnanger, Askøy og Bergen, og det vil dermed bli behov for nye traseer. Kombinasjoner av luftledninger, kabler og fjordspenn vil vurderes som alternative løsninger.
I arbeidet med meldingen som har vært på høring, vurderte Statnett et annet sørlig alternativ. Dette alternativet ble lagt bort fordi det, ut fra faglige vurderinger og de krav som stilles til samfunnsøkonomiske og bærekraftige vurderinger ikke ble ansett som egnet.
- Statnetts opprinnelige sørlige alternativ, som innbar blant annet kryssing av Byfjorden, ble lagt bort blant annet fordi vi ikke fant noen god løsning for ilandføring av sjøkabler og muffeanlegg langs fjorden, sier Teigenes.
Høring av tilleggsutredning
Tilleggsutredningen vil komme på høring. Alle høringsinnspill og Statnetts kommentarer blir en del av grunnlaget når NVE fastsetter konsekvensutredningsprogrammet som Statnett skal jobbe videre med. Dette kommer i tillegg til allerede meldte alternativer. Resultatet av dette vil bli presentert i en framtidig konsesjonssøknad og danner grunnlag for prioriteringer av hvilke traseer Statnett vil søke om konsesjon for å bygge.
Planlagt fremdrift i prosjektet
I Statnetts oppdaterte områdeplan for Bergensområdet og Haugalandet er tidspunkt for konsesjon i prosjektet estimert til 2029 og forventet tidspunkt for å sette ny forbindelse i drift er fem år etter at konsesjon er gitt.
- I hvor stor grad planlegging av en ny trasé gjennom kommunene Samnanger, Bergen og Askøy vil påvirke fremdriftsplanen i prosjektet, vil vi først få oversikt over etter at den alternative traseen har vært på høring, avslutter Teigenes.
Lenke til NVEs brev om tilleggsutredning