Tid, sted og informasjon om påmelding

Dato: Torsdag 6. november 2025

Tid: kl. 12:00-16:00 

Sted: Statnett SF, Nydalen allé 33, 0484 Oslo eller digitalt via Microsoft Teams 

Påmelding: Link til påmeldingsskjema. Det er mulig å delta fysisk eller digitalt. 

Fysisk deltagelse:

  • Maksimalt 45 plasser tilgjengelig.
  • Påmelding skjer etter førstemann-til-mølla-prinsippet.
  • Frist for fysisk påmelding: Mandag 3. november kl. 10:00. (Ingen påmeldingsfrist for digital deltagelse)
  • Enkel lunsj serveres kl. 13:00. Eventuelle allergier meldes i påmeldingsskjemaet.
  • NB: Deltagere som kommer fysisk til Nydalen må vise gyldig legitimasjon (pass, nasjonalt ID-kort fra EU/EØS eller fysisk førerkort fra EU/EØS) for å slippe inn i bygget.

Hvem deltar

Forum for systemtjenester er et årlig forum som avholdes i forbindelse med varsel om Leveranse og betaling for systemtjenester. Forumet gir konsesjonærer med produksjonsanlegg over 10 MVA anledning til å uttale seg og gå i dialog med systemansvarlig.

Forumet er også en viktig møtearena for diskusjon med bransjen, både eksisterende og nye aktører om utviklingen av grunnleveranse og FCR-markedet: 

  • Konsesjonærer med produksjonsanlegg over 10 MVA
  • Eksisterende og nye leverandører av FCR

Agenda for møtet 

Statnett vil kort informere om gjennomførte og kommende endringer i kraftsystemet. Deretter går vi gjennom Varsel om vedtak om levering og betaling for systemtjenester 2026 som sendes ut i forkant av møtet, og åpner for innspill til varselet.

Videre presenterer vi våre erfaringer knyttet til frekvensregulering fra vindkraft siste år. Siste del av møtet vil handle om FCR, status i den pågående transisjonen over til nye krav (2024-2028) og planen for transisjonsperioden videre, blant annet erfaringer fra FCR-auksjonen som ble gjennomført i sommer, og plan for neste auksjon.

Endelig agenda vil publiseres på denne siden og sendes til påmeldte deltagere i forkant av møtet.