Sammenliknet med produksjon og forbruk på land, skiller havvind seg ut ved at staten har tatt en aktiv rolle ved å åpne areal, gjennomføre strategisk konsekvensutredning og invitere til anbudskonkurranse mv.  

Dette er faktorer som er premissgivende for når reservasjon av kapasitet etter gjeldende regelverk kan gjøres. 

Praktisk informasjon om tilknytning av havvind 

  • Statnett har pekt ut aktuelle tilknytningspunkt for produksjon fra havvind. For kunder som følger myndighetenes prosess for utlysning av havvindområder er det derfor ikke nødvendig å sende separat driftsmessig forsvarlig forespørsel for å avklare ledig nettkapasitet med Statnett.  
  • Statnett reserverer kapasitet til havvind i alle aktuelle tilknytningspunkt fram til seks måneder etter at Energidepartementet har avsluttet konkurransen om havvindområdet.  
  • Innen seks måneder etter at vinneren av konkurransen om statsstøtte er avgjort må aktøren selv søke om nettkapasitet i ett av tilknytningspunktene. På dette tidspunktet forutsetter vi at aktøren er tilstrekkelig moden til at Statnett vil reservere nettkapasitet til aktøren, jf. modenhetskrav i evalueringsskjema på nettside vist til under.  
  • Ved behov kan aktøren søke om forlengelse av fristen på seks måneder for å bestille kapasitet. 
  • Aktører på Utsira Nord som ikke vinner konkurransen om statsstøtte må selv søke om nettkapasitet på vanlig måte. 
  • Etter at en aktør har fått reservert kapasitet stiller vi krav til aktørens fremdrift og modenhet for at aktøren skal få beholde reservasjonen. Dersom tilknytningen forutsetter at Statnett må utføre lokale nettiltak, vil aktøren måtte inngå utredningsavtale/prosjektutviklingsavtale/anleggsbidragsavtale med Statnett for disse tiltakene dersom tiltakene er anleggsbidragspliktige. Dette er regulert i forskrift om økonomisk og teknisk rapportering, inntektsramme for nettvirksomheten og tariffer §17-5 og § 16-1. 
  • Ved idriftsettelse av anlegg vil kundens reserverte nettkapasitet bli regulert i nettavtale med Statnett. 

Kontakt med Statnett

Statnett vil utpeke en kontaktperson som vil være aktør sitt kontaktpunkt mot Statnett.

Kontaktpersonen skal sørge for at henvendelser og behov for avklaringer fra aktøren blir håndtert på en tilfredsstillende måte. Typiske eksempler på dette er avklaringer mot Statnetts driftsorganisasjon, samt deling av relevante data, teknisk dokumentasjon og styrende dokumenter som veiledning og til informasjon om Statnetts anlegg.

Forhold gjeldende nettkapasitet og FoS § 14 godkjenning håndteres i henhold til allerede etablerte prosesser beskrevet på Statnetts hjemmeside.