Transportruten på ni kilometer startet ved kaia i Tyssedal, fortsatte oppover smale og svingete partier langs Skjeggedalsvegen, og krysset demningen til Ringedalsvatnet før transformatorene ble kjørt inn på anleggsområdet.

— Det har vært fire krevende transporter på grunn av svinger og smal kjørebane. Vi har også passert smal tunnel og hadde knappe 15 centimeter på hver side av hengeren da vi rygget over Ringedalsdammen i en sving. Men vi var godt forberedt, og alle transportene har gått bra, forklarer prosjektleder for transporten, Ove Lieng i Statnett.

Bilde av lastebil og oppheng av trafo over demningen
Statnett har utbedret adkomsten til Ringedalsdammen ved hjelp av midlertidig forsterking over flomlukene.

Utvider Åsen transformatorstasjon

Statnett har siden 2023 arbeidet med å utvide eksisterende Åsen transformatorstasjon i Ullensvang kommune. Den nye stasjonen inngår i første byggetrinn i Statnetts områdeplan for Bergensområdet og Haugalandet som gir økt kapasitet til forbruk og produksjon.

Bakgrunnen for å utvide stasjonen er at industribedriften Boliden vil utvide sin produksjon av sink. For å dekke det økte kraftforbruket som dette vil medføre, må transformeringskapasiteten mellom transmisjonsnettet og distribusjonsnettet økes. I tillegg har stasjonen behov for modernisering grunnet alder.

— Det er en milepæl at vi nå har fått på plass alle transformatorene, spesielt med tanke på den krevende tilkomsten. Til høsten vil vi være i mål med å ferdigstille arbeidene og stasjonen kan settes i drift, sier prosjektleder i Statnett, Knut Jarleif Jenssen.

Den gamle delen av stasjonen vil saneres når den nye er satt i drift.

Se film av rygging over Ringedalsdemningen

Annerledes spesialtransport

Statnetts spesialtransporter kan på det meste veie over 400 tonn, være 72 meter lange med opp mot hundre hjul som ruller på veiene.

— Transportene vi har hatt opp til Åsen skiller seg ut fordi vi bruker en flathenger i stedet for et transformatoroppheng som vi normalt bruker ved transport av de største trafoene. Grunnen til at vi bruker mindre transformatorer er fordi det er ikke er mulig å frakte tyngre og større transformatorer på de lokale veiene opp til stasjonen da ruta er for smal, svingete og har vektbegrensninger, forklarer Lieng.

Tunnel
I tunnelen måtte transporten stoppe opp og utstyret senkes helt ned.

Totalvekten for transportene til Åsen har vært 145 tonn hver med en lengde på 23 meter og bredde på tre meter. I forkant av transportene har det blitt gjort målinger av veienes bæreevne, testkjøringer og utbedringer for å sikre trygg gjennomføring av transformatortransportene og anleggstransport generelt.

Politiet bisto med å stenge Skjeggedalsvegen for trafikk i en kort periode. Trolltunga AS har koordinert trafikkflyt og trafikkdirigering .

Nettselskapet Fagne har også de siste årene gjort oppgraderinger i regionalnettet i Odda i Ullensvang. 

Bil kjører ut av båten Elektron
Transformatorene er produsert i Sør-Korea. Statnetts spesialfartøy Elektron har fraktet transformatorene fra Nederland til Tyssedal.
Lastebil
Under transformatortransportene kjørte en bil, en betjente henger ved behov og en kjørte følgebil. En må også sjekke at transformatoren holder seg i vater til enhver tid. I tillegg var en ekstra bil i beredskap. Totalt fem operatører bisto med å utføre jobben.
Person i verneetøy følger med på transporten
Transformatorene som ble fraktet er fire meter lange, seks meter høye og tre meter bred.
Rygging av trafooppheng ved Ringedalsvatnet
Bilde av lasteoppheng med hjul
Akseltrykket var på ca. 17 tonn.
Natur
Det er stedvis bratt opp Skjeggedalsvegen med stigningsprosent målt fra 7 til 9,5 % på de bratteste partiene.
Bilde av to transporter
På vei opp fra Tyssedal
Tre personer arbeider
I forkant av transporten er det gjort bereevnemålinger, testbefaringer og målinger.
Sperrebånd
Hver transport tok mellom en time og halvannen fra Tyssedal helt opp til Åsen.
Mann med hjelm arbeider på transport
Transportmedarbeider Edmond Martinsen under transport av fire transformatorer fra Tyssedal til Åsen.
Bil og trafo
Hver transformator veier ca. 80 tonn. Totalvekten på transporten er 145 tonn.
Landskap, Odda
Smale veier.
Fire transformatorer klare
Spesialfartøyet Elektron med de fire transformatorene.
Bilde av person i verneøy
Trolltunga AS sto for informasjonsflyt og trafikkdirigering. Politiet bisto med stenging av vei en kort periode.