Et skip ankret opp ved Slagentangen ved Tønsberg kom i driv på grunn av sterk vind og ankeret påførte skade og brudd på tre av Statnetts strømkabler som ligger under havbunnen litt lengre nord. Fra en av kablene lekket det lettflytende olje.

Statnett rekvirerte raskt et skip igjennom PRSI (Pipeline Repair and Subsea Indervention Pool) for å få forseglet kabelen som hadde oljelekkasje og hindre vanninntrenging i alle de skadde kablene. Fartøyet kom fra Bergen og var på felt klar til å starte operasjonen under fire døgn etter skaden.

 -I mellomtiden fikk vi uventet tilbud om hjelp fra Kongsberg Maritime, om bruk av undervannsroboten Hugin til å undersøke området og avdekke skadene, sier Ole Petter Hobberstad, senior prosjektingeniør i Statnett.

Undervannsroboten Hugin
Undervannsroboten Hugin ble benyttet for å avdekke omfanget av skadene på sjøkablene over Oslofjorden.

Kongsberg Maritime skulle kjøre sjøprøver på Hugin, og kunne da samtidig stille farkosten til rådighet for Statnett.

 -Når vi ble kjent med at det var en pågående oljelekkasje var det enkelt for oss å endre planlagt operasjonsområde, for å bidra til å stanse oljelekkasje så raskt som mulig, sier Thomas Nygaard, Vice President Marine Robotics. 

 -Været i området var utfordrende med opp mot liten storm og grunt og krevende farvann, men ved å bruke HUGIN som beveger seg under vann var det en forholdsvis enkel oppgave å samle inn detaljerte data, avslutter Thomas Nygaard.

 - Dataene fra Hugin AUV bidro til at Statnett fikk et detaljert situasjonsbilde av skadeområdet og omfanget på sjøbunnen allerede dagen etter hendelsen. Bildene fra sonar viste med stor nøyaktighet og god oppløsning hvordan kablene var røket av og dratt i forskjellig retninger, forklarer Hobberstad i Statnett.

Skadet PEX-kabel
En av PEX-kablene som fikk betydelig skade av ankeret.

Sammenstilt med undervannsdataene Statnett selv hadde fra kabelinstallasjonen i 2013/14 fikk man et godt bilde på skadeomfanget.

-Med dette datagrunnlaget på plass kunne vi gjennomføre en detaljert planlegging for sikring av de skadede kablene før rekvirert skip var kommer til skadestedet. Det bidro til at kablene ble forseglet og oljelekkasjen stanset tidligere enn de ellers ville vært, avslutter Hobberstad.

Sjøkablene er en del av forbindelsen mellom Rød i Telemark og Hasle i Østfold og består av seks oljeisolerte og tre plastisolerte kabler. Spenningsnivået er 420 kV. Tre av kablene ble altså skadet/revet av, to PEX-kabler og en oljeisolert kabel.

Forseglet kabelende
En av kabelendene ferdig forseglet.

Status på reparasjon av skaden

Fartøy, utstyr og mannskap var på skadestedet og startet arbeidet fire dager etter hendelsen. Med hjelp av en WROV (Work Remotely Operated Vehicle) med nødvendig utstyr for undersøkelser av feilstedet, ble de tre avrevne kablene identifisert og en etter en ble de seks kabelendene løftet opp til dekket på fartøyet (Olympic Zeus) og forseglet.

Nå ligger alle seks kabelendene godt merket på sjøbunnen klare for å bli skjøt sammen. Et nytt reparasjonsfartøy med reservekabel og skjøter om bord er rekvirert for å skjøte sammen en og en av de tre avrevne kablene. Varigheten på selve reparasjonen er foreløpig usikker, men det antas at alle kablene vil være på drift igjen en gang utpå våren.