Nøkkeltall fra 2023:

  • Kvinneandel 28,5% 
  • Andel medarbeidere med tariffavtaler: 78% 
  • Innkjøp fra leverandører (som har fakturert for over 500 000 NOK) og spend: 6,3 mrd. kroner fordelt på 580 leverandører 

Vi skal: 

  • Bidra til elektrifisering og verdiskaping 
  • Jobbe for sameksistens med alle berørte parter og tilrettelegge for tidlig involvering 
  • Integrere aktsomhetsvurderinger og respektere menneske- og arbeidsrettigheter i hele verdikjeden 

 

Prioritert faktisk påvirkning og vesentlig risiko 

Overordnede tiltak for å stanse, forebygge eller redusere negativ påvirkning 

Helse, miljø og sikkerhet for egne ansatte og ansatte i verdikjeden 

  • Styrking av verktøy for risikostyring 
  • Utvidelse av opplærings- og treningstilbud for arbeid i høyden 
  • Kartlegging av for HMS-behov offshore 
  • Styrke intern bevissthet om sikkerhet 

Urfolks rettigheter i Norge 

  • Oppdatering av retningslinjer 
  • Intern kompetanseheving 
  • Strategisk og proaktiv dialog og analyse for å bygge tillit mellom parter 

Diskriminering 

  • Mangfoldserklæring i stillingsannonser 
  • Mål om å ha minst en kvinne i hver finalerunde 
  • Tilretteleggelse for funksjonsnedsatte 
  • Tilbud om norskopplæring 
  • Videreføring av egen mangfoldsgruppe som jobber med tiltak for økt bevisstgjøring om mangfold og inkludering internt
  • Mangfold og inkludering tema i lederutviklingsprogram 

Anstendige arbeidsforhold i leverandørkjeder utenfor Norge og i utvinning av råmaterialer 

  • Innføring av krav knyttet til konfliktmineraler i relevante avtaler 
  • Planlagt videreutvikling av compliance-program for leverandørhåndtering i 2024 

Respekt for menneskerettigheter 

I Statnett er respekt for menneskerettigheter og krav til et anstendig arbeidsliv grunnleggende. Statnetts virksomhet fører med seg en risiko for negativ påvirkning på menneske- og arbeidstakerrettigheter. Derfor jobber vi aktivt for å sikre at begge deler blir ivaretatt, både i egen virksomhet og i hele verdikjeden vår.    Dette gjør Statnett ved å utføre aktsomhetsvurderinger, det vil si å kartlegge og identifisere, forebygge, redusere og håndtere forhold som kan påvirke disse rettighetene på en negativ måte – på arbeidsplassen, i leverandørkjeden og i lokalsamfunnene vi påvirker. Dette gjør vi i tråd med FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter og OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper om ansvarlig næringsliv.  

Arbeidstakerrettigheter 

Arbeidet med å skape en trygg arbeidshverdag er svært viktig og står sterkt i Statnett.  Vi legger til rette for sikker strømforsyning og god HMS ved at vi aktivt forebygger skader på personell, infrastruktur, IT-systemer og informasjon, og reduserer konsekvensene med planlagt beredskap hvis en hendelse først oppstår.  I lys av dette følger Statnett norske lover og støtter internasjonalt anerkjente arbeidstakerrettigheter, inkludert ILOs kjernekonvensjoner om grunnleggende rettigheter og prinsipper i arbeidslivet  

Les mer om vårt HMS-arbeid

Mangfold, likestilling og antidiskriminering 

Vi arbeider for likestilling og mot diskriminering på bakgrunn av alder, kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk. I vår policy for mennesker, ledelse og styring, understreker vi at ingen i Statnett eller hos leverandørene våre skal utsettes for trakassering, mobbing eller diskriminering.  For å kunne oppnå dette, har vi blant annet som mål å heve kvinneandelen og øke mangfoldet, og vi jobber målrettet for å tiltrekke søkere med ulik bakgrunn. For mer informasjons, se årsrapporten 2023. 

Ansvarlige leverandørkjeder 

Tempoet i nettutbyggingen økes – ikke bare i Norge, men også i resten av verden. Dette legger et ekstra stort press på leverandørmarkedet, hvor risiko for brudd på menneskerettigheter og dårlige arbeidsforhold øker. For å forebygge og håndtere disse risikoene, er det vesentlig at vi har robuste prosesser for anskaffelser og oppfølging av leverandører. Gjennomføring av aktsomhetsvurderinger er en sentral del av dette arbeidet.  

Statnetts etiske retningslinjer for leverandører uttrykker våre forventninger og  krav til alle samarbeidspartnere, forretningspartnere og leverandører, inkludert leverandørens ansatte, styremedlemmer, innleid personell samt konsulenter som har oppdrag for en leverandør til Statnett. Disse retningslinjene er utarbeidet for tydelig å kommunisere våre standarder på dette området. Våre krav og standarder skal følges også hos en leverandørs eventuelle underleverandører i hele kontraktskjeden.  

Les mer om vårt samarbeid med leverandører.  

Dialog med våre interessenter 

Vi skal sørge for å etablere kontinuerlig dialog med interessenter, at denne dialogen er toveis, gjennomført i god tro og er responderende. Dette er viktig for å forstå behov og bekymringer fra potensielt berørte individer og grupper.   

Statnett jobber for god sameksistens med berørte grupper. Målet er at vi skal finne ut av motsetninger og jobbe mot felles mål, basert på dialog, tillit og kunnskap. Statnett har omfattende erfaring med dialog og samarbeid med ulike interessenter i prosjektene våre. Det er viktig at vi jobber kontinuerlig med å videreutvikle arbeidet med å oppnå god sameksistens med berørte grupper. 

Varsling 

Statnett har utarbeidet rutiner som legger til rette for varsling om kritikkverdige forhold i virksomheten. Varslingsordningen gjelder for alle ansatte og innleide arbeidstakere i Statnett. Varslingsordningen i Statnett er også åpen for personer som ikke er ansatte eller innleide i Statnett. Dette kan for eksempel være ansatte hos våre leverandører. 

Statnetts elektroniske varslingskanal, 'Mitt varsel' tilrettelegger for anonyme henvendelser. Henvendelser til "Mitt varsel" følges opp av etikk- og varslingsutvalget, i henhold til mandatet. Dette gjelder alle negative eller kritikkverdige hendelser, herunder saker som omhandler likestilling og diskriminering.

Les mer om etisk forretningsvirksomhet.