Sola skinner fra skyfri himmel, og når veiene i tillegg er snø- og isfrie er det lite som kan stoppe Rune Flakk og kollegaene hans fra Statnett Transport. På forhånd er ruten nøye planlagt og befaring unnagjort. Det er et spektakulært skue når den totalt 420 tonn tunge lasten forflytter seg på sine 96 hjul.

- Vi er vant med mange skuelystne langs veien når vi er på oppdrag. Det er hyggelig, men for oss er dette jobben vår og det går bra, sier Rune Flakk, leder for landtransport i Statnett Transport.

 

Den 85 meter lange doningen består av kjøretøy som har ulike funksjoner. Når de største transformatorene på hele 220 tonn skal opp bratte bakker og rundt krappe svinger krever det en helt unik konstruksjon. 

- Å frakte så tung last opp bratte bakker krever at vi tar i bruk tre trekkvogner. Vi bruker to trekkvogner foran og en vogn bak til å skyve. I midten har vi hengeren hvor selve transformatoren er plassert. Det er store krefter i sving, og vi beveger oss i ganske lav fart, forteller Rune Flakk.

 

På Austarheimveien, som fører opp til stasjonen, henger det ledninger over veien. For å få transporten under disse, må ledningene løftes opp og transformatoren senkes ned.

- Her har vi senktet lasten til ca 10 centimeter over bakkenivå. Og vi har faktisk litt mer å gå på dersom det skulle bli nødvendig.

Etter 2,5 timer var transportetappen unnagjort.

- Vi fikk en uventet hindring da vi skulle ut av porten fra kaianlegget til Eramet. Marginene er ofte små, og en brøytekant gjorde det litt kronglete for oss. Så snart denne var fjernet gikk det som forventet, avslutter Rune.  

Vestre korridor fikk dermed sin første transformator. Transmisjonsnettet mellom Sauda og Kristiansand skal oppgraderes fra 300 kV til 420 kV for å styrke forsyningssikkerheten på Sør-vestlandet og legge til rette for å knytte mer fornybar energi til nettet. Utbyggingen er også viktig for å utnytte kabelen mellom Kvilldal og England fult ut.