Det knytter seg alltid en viss spenning rundt trafotransport, spesielt for den delen som går på land. Denne gang skulle transformatoren på 220 tonn fraktes fra Hylen og opp til Saurdal stasjon, som ligger i Suldal. Dette innebar transportetapper på bratte, smale og svingete veier.

 

For Statnett transport er dette stort sett en vanlig dag på jobben. Men forarbeidet som må gjøres langs veien viser at det ikke er en helt ordinær kjøretur på riksvei 13. Før den 72 meter lange transporten med hele 96 hjul kan rulle avgårde må det justeres litt her og der.

- Vi har plukka ned skilt rundt om kring, og plukka ned vifter i tunneler for å få nok høydeklaring, sa Rune Flakk, ansvarlig for landtransport i Statnett Transport. I tillegg måtte Helganes bru forsterkes for å tåle de ca 450 tonn som skulle over.

 

Dette sa Rune Flakk til NRK Rogaland som fulgte Rune og temaet hans på syv denne dagen.  Planen var å gjøre unna kjøreetappen på rundt tre timer, men midt i en sving i bratt terreng sa det stopp. Girkassen på den midterste trekkvognen gikk i stykker.

 

Heldigvis finnes det lokale entreprenører som villig hjelper til, og løsningen kom til slutt i form av en dumper. Og heldigvis har man gode kollegaer i byggeledelsen som bistår med en matbit og kaffe mens man venter.

 

Det hele endte godt denne gangen også, men oppdraget ble sluttført på noen flere timer enn beregnet. I stedet for tre timer tok det hele fem timer å få komme i mål.  Klokka ble ca 16.30 før Saurdal stasjon fikk sin første transformator, og prosjektet Vestre korridor fikk med dette sin tredje transformator på plass.