Bruk piltastene eller scroll for å komme videre
Gå til Statnett.no
Topp bilde illustrasjonsbilde

Fem grunner til at fremtiden er elektrisk

I fremtiden kan det være et elektrisk fly som frakter familien på sommerferie. Vi tar i bruk strøm på stadig nye områder – her er er fem ferske eksempler.

Foto: Airbus
Foto: Airbus
Illustrasjonsbilde med sitat

Nå kommer el-lastebilene som kan gi en Tesla-effekt i markedet. De neste årene kan det virkelig løsne for elektrifisering av tungtransporten.

Første eksempel kommer fra Jan Bråten, spesialrådgiver i Statnett. I desember 2016 ble el-lastebilen Nikola One avduket. Tine SA har som første norske selskap bestilt bilen, som skal ha en rekkevidde på over 1900 km. 

Foto: Nikola One
Illustrasjonsbilde med sitat

Det flyr som et konvensjonelt fly av samme størrelse, er veldig pålitelig og har fordeler som kostnadseffektivitet, null utslipp og en nesten støyfri flyvning.

Andre eksempel er det Jean Botti, teknisk sjef i Airbus Group, som leverer. Det aller første helelektriske flyet har nå krysset Den engelske kanal. Airbus planlegger ordinær produksjon av E-Fan-flyet i løpet av 2017.

Foto: Airbus
Illustrasjonsbilde med sitat

Den potensielle drivstoff-besparelsen ved elektrifisering er betydelig.

Tredje eksempel kommer fra Nils-Gunnar Vågstedt, ansvarlig for Scanias test av spesialbygde lastebiler som får tilført energi fra strømledninger over veibanen. Selskapet har også et prøveprosjekt med trådløs lading av en elbuss som går i vanlig trafikk.

Foto: Scania
Illustrasjonsbilde med sitat

Bruk av elektrisitet fra strømnettet er den mest energieffektive og miljøvennlige energiforsyningen til ferjene.

Fjerde eksempel er det vegdirektør Terje Moe Gustavsen som gir til vegvesen.no. Verdens første elferge, "Ampere", går nå i fast trafikk på Sognefjorden. Norges andre elferge skal inn i trafikk i 2018.

Foto: Multi Maritime
Illustrasjonsbilde med sitat

Den er billigere å bruke, forurenser mindre, og kan gjøre oppgaver mer nøyaktig.

Femte eksempel kommer fra førsteamanuensis Pål Johan From ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, som i sitatet fra Bondebladet beskriver den nye el-roboten "Thorvald". Den er utviklet ved universitetet, og skal kunne gjøre mye av jobben traktoren gjør i dag.

Foto: NMBU